Felvilágosodás II.
2004.04.13. 14:19
3. tétel: Bessenyei György
- A Nyírségben született nemesi családban
- A sárospataki kollégiumban tanult
- 14 éves volt, mikor apja kivette az iskolából
- Házitanító foglalkozott vele, de saját bevallása szerint öt évig csak hevert
- 1765-ben Bécsbe került Mária Terézia testőrségébe
- Itt művelte magát, és írni kezdett
- 1771-72-ben már ismert szerzőnek számított
- Orczy Lőrinccel és Barcsay Ábrahámmal barátságot kötött
- Bekerült Kollár Ádám Ferenc szűk baráti körébe
- 1773 elején elhagyja a testőrséget, és a hazai protestánsok őt teszik meg bécsi ügyvivőjüknek
- Akadémia-alapítási terve csődöt mondott
- Hogy Bécsben maradhasson, 1779-ben katolizál
- E lépését élete végéig súlyos tévedésnek tartja
- Mária Terézia könyvtári állást adományoz neki, amit 1780-ban II.József megszüntet
- Bessenyei visszavonul birtokaira
- 1811-ben Bakonszegen éri a halál
Filozófusi pályakezdés – költőként:
- 1772-ben jelent meg: Ágis tragédiája, Hunyadi László tragédiája
- E korai művekben szólal meg először a nyilvánosság előtt is a reformokra törekvő, felvilágosult nemesség hangja
- 1772-ben megjelent első két kötetéhez toldalékokat csatolt, melyekben korábban írott verseit jelentette meg
- Ezekben a korai versekben tűnik fel először a hagyományos erkölcstani nézetek filozófiai alapjait támadó gondolat: az emberi test meghatározottságának a tézise
- A lélek a testnek, a testi érzékenységnek a rabja!!!
- A sztoikus jellegű erkölcstani gondolkodás ellen lázadt
- A Lélekrül: 300 soros verses értekezés
- Az embert egy önmaga örömszerzésére törekvő gépezetnek fogja fel
- A lélek tehát nem engedelmeskedhet emberi eredetű törvényeknek
- Gondolatmenete: az embert a vére, azaz szenvedélye, indulatai vezérlik, a vér mozgásában pedig a természet ereje nyilatkozik meg, a természetnek pedig maga a teremtő szabta meg törvényeit
- „Természet, Isten vagy, hogy törvényt parancsolj?”
- Ha a testi meghatározottságú ember hogyléte kizárólag a külső dolgoktól függ, boldogsága is csak a külvilág jelenségeiből eredhet
- Ezeket a tételeket egy vallásos világkép keretei között gondolta el: a természet érzékeinkben feltáruló szépsége és rendje igazolhatja egy isteni terv létét Þ A Tiszának reggeli gyönyörűsége
- Ám, ha a természet szépsége és rendje igazolja is ezt a nagy harmóniát, az emberek világának zűrzavara mély kételyeket ébreszt
- Korai verseinek gyakori motívuma: a „minden”, az „egész Világ” egy törvényének megismerése utáni vágy
- Probléma: ha a bűnös ember a természet törvényeinek van alávetve, a természetet pedig az Isten irányítja a maga törvényeivel, akkor e helyzet logikája a teremtőt vádolja az erkölcsi világban tapasztalható zűrzavarért
- A rosszért tehát Isten felelős
Politikai dilemmák – tragédiák által elbeszélve:
- Bessenyeit politikai kérdések is foglalkoztatták, melyek előterében a magyar nemesség érdekei és Mária Terézia kormányzása közötti feszültség állt
- Bessenyei baráti köre ellenségesen tekintett a királynő politikájára (pl. a jobbágyvédő rendelkezések miatt)
- Bessenyei színművei arra utalnak, hogy ő nem áll egyértelműen szemben az udvari politikával
- A Hunyadi László tragédiájának, Ágis tragédiájának és a Buda tragédiájának cselekménye udvari világban játszódik, ahol az uralkodót a derék alattvalóval gonosz tanácsosok ármánykodása állítja szembe
- Bessenyei nem az elzárkózás attitűdjét képviseli, hanem királyi hatalom és az alattvalók közötti kapcsolatfelvétel lehetetlenségét panaszolja
- 1772 – Ágis tragédiája: tragédiáját a királynőnek ajánlotta
- A tragédia hősei nemesi allűrökkel, a vitézi becsület és hírnév értékeit őrizve küzdenek egy királyi hatalom ellen, s amiért küzdenek, az mély rokonságot mutat Mária Terézia belpolitikai célkitűzéseivel
- Tragédia formájában előadott politikai javaslat ez, de nélkülöz minden realitást
- A mű ifjú lázadói szerint a hatalom a népen nyugszik, s a fejedelem uralkodásának célja a nép szolgálata
- Leonidas szerint a királyi hatalom lényege az, hogy Istentől származik
- A tragédiának ez a konfliktusa hamar megoldódik, Leonidas elismeri a lázadók nézeteit, a feszültség mégsem oldódik meg
- A hősök a természet, igazság, isten nevében, a közjóért cselekszenek
- E művel megszületett a felvilágosult nemesi reformer ősmintája, az az embertípus, melyre meghatározó szerep vár az elkövetkezendő évtizedekben
- Az Ágisban a 2000 sorból 300-ban az istenekről és a természetről elmélkedik
- A szereplők sorsuk tanulságait általános emberi sorsként értelmezik, és sosem mulasztják el levonni a tanulságokat
- Ezeknek a tanulságoknak a lényege az, hogy bennük a politikai-közéleti eredetű rossz tűnik át metafizikai természetű rosszba
- A mindennel törődő, de az egyes ember sorsával közömbös istenfogalom a rossznak éppen a leglényegesebb eleme: milyen Isten az, aki egyenlően nézi egy veréb és egy vitéz veszését?
- Az Ágiaris keserve c. utójátékban érkezik el tetőpontjához a közömbös istenek elleni lázadás: Jupitert fokozatosan elnyeli a természet, és elhangzik a kérdés: ”Hatalmas természet, Isten voltod, hogy áll?”
- Felmerül az Isten és a természet azonosságának lehetősége
A spinozizmus bölcselője:
- Természet rendje: (Ősholmi) kéziratos írásgyűjtemény
- Isten és a természet azonosságának tézise
- Ebben az írásgyűjteményben a spinozizmus szélsőséges változatával találkozhatunk
- Istenfogalma: isten a világ lelke, másfelől az univerzummal azonosítják
- Az isten így a nagy mindennel azonos
- Ennek az istennek semmiféle antropomorf vonása nincsen, nem spirituális létező
- Az isten azonos a természettel, de elsősorban a természetben rejtetten működő, vegetatív erővel
- Az ember a természet törvényeinek alávetett lényként jelenik meg: viselkedését az önszeretet irányítja
- Erény nincs
- Mégis jelen van az erkölcsös ember ideálképe, az erényes ateista, aki, bár tudja, hogy nincsen túlvilág, mégis tisztességes és emberszerető
- Az isteni értelem és célszerűség ellen hangoztatott érv a világban a rossz létezése
- Újabb probléma: az Isten-nélkülinek elgondolt világ sivár lakhelye az emberiségnek
Küzdelem a természettel:
- Lais vagy az erkölcsi makacs – vígjátéka
- A commedia dell’ arte-ből ismerős típusokat vonultat fel
- Az Ősholmi írásait készítő filozófus komor világának komorságát oldó, derűs ellenképnek készült
- A szereplőknek a világról vallott nézetei gyakran egyeznek a spinozista rendszerben kifejtett erkölcsi nézetekkel, a szerző ezért képtelen egy derűs vígjáték tónusában tartani művét
- Lais kezéért 3-an versengenek: Kukulini, egy újgazdag serfőzőné idétlen gyermeke, Hippodon a nagyhatalmú miniszter és Pelosis, a rokonszenves, okos, de szegény nemesifjú.
- Lais már az első pillanatokban elárulja, hogy Pelosist fogja választani, de akkor miért játszik tovább a másik két kérővel?
- A filozófus rosszkedve minduntalan betör a színpadra
- A vígjáték szerkezete megtörik, talányos, furcsa szöveggé alakul
- Használhatatlan maradt a magyar színházak számára
- Bessenyei a materializmus elégtelenségeitől szenvedve nem találja az utat egy új típusú idealizmus felé
ß
- Bessenyei György magához:
- Kérdései: ki vagyok, mi vagyok, honnan és miből lettem
- A válasz: a természet és az Isten két, egymásra visszavezethetetlen létezőként jelenik meg, és a költő nem tudja eldönteni, melyikhez tartozik
A művelődés felfedezése:
- 1779: A Holmi (kötet) – ebben sok írás szól a helyes magatartás és a lehetséges boldogság problémájáról
- A szélsőségek, vagy az aszkéta vagy az ösztönökre hagyatkozó viselkedés végleteivel polemizál
- A Filosófus: a természet itt rokonszenves hatalomként tűnik elénk, amit szinte becéznek a darab szereplői
- Szidalisznak és Parmeniónak az egymásra találását a természet teszi lehetővé
- A méltóságot őrző, de szomorú magányosság egy művelődő, önmagát folyvást tökéletesítő világban hagyható el
- A természet itt veszíti el félelmetes arculatát
- A műben minden szereplőnek van valamilyen hibája, de valamennyien rendelkeznek érdemekkel is
- A faragatlan vidéki nemesúr, Pontyi különcsége élesen rajzolódik elő a fiatalok műveltsége és játékos bája mellett
- De fény derül Pontyi józan egyszerűségére és természetes jóságára is
- Az a társadalom, mely a Filosófusban megjelenik, Bessenyei utópiájának tekinthető
- Parmenió a szerző alteregója
- Bessenyei a Filosófus megírása után kezdte el írni programírásait
- Hitt abban, hogy az olvasás, a tanulás, a tudás az embert jobbá formálhatja
- A művelődés, a tudományok terjesztése szelídítheti meg az emberi természetet
A program:
- A királynő kedveltjei közé tartozott
- 1778: fordulat – A törvények útja c. államelméleti munka a cenzúra miatt kéziratban maradt
- Bessenyei a hazai nemesség felé fordul
- De azon is töpreng, hogyan lehetne a nemesség tagjait kicserélni?
- A nemesség csak elvontan jelent számára egységes és oszthatatlan közösséget
- A nemesség az ő számára erkölcsi-szellemi kiválóságot jelent
- Az újtípusú nemességnek a tudományok művelésével kell érdemeket szereznie
- A közjó elérésének feltétele egy olyan nemesség kialakítása, mely igazi támasz lehet a királyi hatalom számára
- A közjó eszköze a tudomány, a tudományok kulcsa a nyelv, az egész nemzet nyelve
- A nyelv a tudományok otthona
- A nemzeti nyelv fogalmát az emberek boldogságához rendeli, és még nem veszi számításba a nemzet ismérveként
- A program célja: a nemesség és az alsóbb néposztályok közötti távolság csökkentése
|