Felvilágosodás V.
2004.04.13. 14:26
A költészet a mindennapokban („Mesterkedő” költők. Gvadányi József és Pálóczi Horváth Ádám)
6. tétel: A KÖLTÉSZET A MINDENNAPOKBAN - BIRÓ F: LILA KÖNYV (294-304. oldal) – Szórakoztató („mesterkedő”) költők. Gvadányi József és Pálóczi Horváth Ádám
· A század középső harmadától kezdve az irodalom (verses irodalom) szerepe folyamatosan nőt a mindennapokban, amely a civilizációs fejlődés természetes következménye volt.
· Populáris irodalomról van szó, amelyet falusi papok és kántorok műveltek a közösség szórakoztatására, névnapi, születésnapi és egyéb alkalmakra.
· Ennek a populáris költészeti ágnak volt egy válfaja: a kollégiumi diákköltészet.
· Arany János Irányok című tanulmányában írt erről a diákköltészetről, nem túl jó véleménnyel (a művésziesség legcsekélyebb volta nélkülinek tartja ezt a mindennapi gyakorlat általi termékeket.)
· Bíró szerint (csatlakozva Weöres Sándor és Csanádi Imre véleményéhez) ez korántsem kollégiumi, hanem a vidéki nemesek és értelmiségiek életéhez kötött.
· Ebben az értelemben mondható, hogy a gazdasági körülmények javulásával növekedett az irodalom szerepe.
· A növekedés ezeknek a nemeseknek az életkörülményeinek javulásában a legegyértelműbb. Nem szűkölködtek, de elzártan éltek egymástól.
· Ez a provinciális irodalom nem különíthető el nemesi és értelmiségi rétegre, szociológiailag nem is volt nagy különbség közöttük.
· A népszerű költészetet egyre műveltebbek végzik.
· Politikailag és világnézeti szempontból általában közömbösség jellemzi őket, de korántsem jellemzi egyöntetűség őket.
· Mátyási József radikalizmusa
· Horváth Ádám világnézetileg nyitott, kivételesen befogadó képes
· Gvadányi József nemesi konzervativizmusa eredeti és következetes
· Ezek az írók azonban nemcsak szociológiailag tartoznak egy csoportba, hanem az általuk művelt költészet néhány jellemvonása miatt is.
· Ez a népszerű költészet a század utolsó évtizedeire megváltozik; a késő barokk populáris poézisből indult ki, de elég távolra kerül attól:
· A közönség megváltozik, már nem az egykori két szempontot várják el (ünnepek szolgálata és szórakoztatási jellege)
· A költő alkalmi
· A régi műfajok is megváltoztak
· Leglényegesebb a költő státusának megváltozása: nem mindig alkalmi költészetről van már szó; előfordul, hogy kijutnak a névtelenségből, műveik nyomtatásban is megjelennek. A siker a költői becsvágyat is feléleszti.
· Az öntudat tehát megnövekszik, amellyel összefüggésben van az a megosztottság, hogy a környezet igényeit kielégítő munkák mellett készülnek el a költő halhatatlanságát biztosító nagy művek.
· Etédi Soós Márton: Magyar Gyásza epikus kompozíció
· Édes Gergely: Természet könyve antropológiai költemény, amely az emberi szervezet működését írja le
· Horváth Ádám: Hunniás klasszikus (vergiliusi) és modern (voltaire-i) alapokon nyugvó eposza
· Meghatározó vonás azonban továbbra is a közönség kiszolgálása
· A közösségre tekintenek elsősorban és nem a közönségre.
· Arany János, majd Mezei Márta (Felvilágosodáskori líránk Csokonai előtt című könyvének a Mesterkedő költők című fejezete) jellemezte ezeket a költőket a mesterkedő jelzővel.
· A műfaji beosztást végezhetünk annak alapján, hogy a költemény 1)szórakoztatási vagy 2)ünnepi célzattal készült.
1) Szórakoztatásra szántak: ének, verses játék, tréfa, humoros esetek versbefoglalása
2) Ünnepekre: alkalmi óda, különféle szertartásoknak megfelelő verses elmélkedés
· Első ránézésre is áttekinthető, hogy különféle közhelyeket vonultatnak fel:
· Concetto apológiája; klasszicista szólamok; a Kármán-féle eredetiségprogram;
3) Ezek a költők nem hoztak létre komoly esztétikai értéket képviselő műveket, de igényesés jó minőségű szövegeket alkottak.
4) Ezek a költők igazán közel kerültek a közönséghez, talán soha nem volt ennyire ott a mindennapi életben a költészet, mint akkor.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
· ez a vidéki irodalom az értelmiség és a nemesi közös irodalma volt, a megkülönböztető jegyeket nemcsak felesleges, de lehetetlen is megtalálni.
· Egyrészt az értelmiség is megfogalmaz nemesi elfogultságról tanúskodó tételeket, másrészt pedig az inkább nemességhez sorolható költő fordul a népi énekek felé. Szociológiailag tehát nem tagolható e provinciális, populáris irodalom.
· Két író/költő estében (Gvadányi és Pálóczi Horvát, akik tehetségükkel, ambíciójukkal kiemelkedetek társaik közül) azonban élesebben megmutatkozik ez a két érték.
Gyöngyösi János (1741 - 1818)
ò leideni tanulóéveit 1770-ben fejezte be, majd Tordán lelkészként élt és alkotott, majd itt is halt meg 50 év múlva
ò élete nem volt váratlan fordulatoktól terhes
ò erőteljes begyvágy sarkallta, ennek ellenére lényegében csak egyházias irodalmat és alkalmi költeményekből áll, költészete, amelyek szórakoztatási, ünneplési célból készültek.
ò a mintegy 15 év termését Szacsvai Sándor (a kor neves jozefinista újságírója) rendezte egybe és adta ki saját költségein 1790-ben Magyar versek címen, majd ugyanezt kibővítve 1802-ben
ò Kiterjedt szakmai kapcsolattal rendelkezett, amelyet a versekben megjelenő több mint 70 névből (megrendelői) feltételezhető
ò a fent említett kötete jelentősen képviselte az erdélyi kulturális életet, másolták és terjesztették költeményeit.
ò műfajilag változatos megbízásokat kapott:
ò mennyegzőkre és temetésekre
ò anagrammák és kronosztikumokat
ò verses jó tanácsokat
ò költészetről vallott nézeteinek az alapértéke a concetto, amely a barokkban jól ismert Inventio vagy Találat.
ò ebből kiinduló ok lehetett, hogy Ráday Gedeon elsősorban ellene írt vitairatot a leoninusról
ò Gyöngyösi neve emiatt a bírálat, illetve az elkövetkező kor értékelése miatt maradt fent.
ò Kazinczy és köre szentesítették a leoninus elleniséget és így Gyöngyösi neve a provinciális költők között maradt fent.
ò bár a kor literátorai működését elítélték, mégis környezete kárpótolta elismerésével
ò versei meglepően csokonaias jelleget is mutatnak, de bonyolultak és bőbeszédűek és erőltetett inventiójúak
ò nevetségessé tették az utókor előtt a következő sorai:
ò "Püspöki drága falat egy papi férjfit alat" ez a sor Tsernátoni Vajda Krisztina mennyegzőjére készült vers egy része.
ò E kisasszony édesapja püspök volt, innen adódik tehát a püspökfalat, amelyet a vőlegény megkap.
ò Gyöngyösi sorát félremásolták "alat" szó helyett "alatt", amely ilyenformán pajzán értelmezést nyert.
ò Bár nem túl izgalmasak ezek a versek mégsem lebecsülendő, ha teljesítménye egy országnyi terület figyelmét folyamatosan leköti.
Molnár Borbála (1760 - 1825)
ò Sátoraljaújhelyen élt
ò a kor legsikeresebb írója volt
ò kiterjedt kapcsolatrendszere volt, életének jelentős részét ezek a kapcsolatok befolyásolták
ò hírnevét az 1790-es évek első felében megjelent verseivel alapozta meg
ò első kötete: Molnár Borbála munkáji, 1792, amelyről kalózkiadás is készült (!)
ò Munkáinak gyűjteményes kiadása 1793-ban jelent meg 4 kötetben.
ò Szigetvári Iván tanulmányában (Gvadányi Helikoni köre, ItK, 1917) egy összeállítás olvasható Molnár Borbála hódolóinak dokumentumaiból (pl. Édes Gergely a 10. múzsának tartotta és a világ 8. csodájának)
ò ezt a nagy sikert Bíró Ferenc versei alapján kissé érthetetlennek tartja, hiszen ezek a versek nem túl jelentősek, de az írása természetes, könnyed
ò párosrímű 12-esekben és leoninusokban írt
ò valószínűleg híres volt a rögtönzőképességéről
ò próbát tettek vele: a vármegye elöljárójának asztalán kellett egy verset rögtönöznie, egy 17 éve szüleit nem látó katonának vándortörténetéről
ò a próbát kiállta, ezen munkája nem lóg ki többi munkáinak sorából minőségileg
ò első kötetének ihletését szerencsétlen házassági ügye adta
ò nehéz a művek alapján körvonalazni a kapcsolatot, annyi látszik bizonyosnak, hogy anyja anyagi okokból egy számára gyűlöletes férfihoz kényszeríttette feleségül, miközben ő egy másik fiatalemberrel tervezett házasságot.
ò férjét gyűlölte, akit álszentnek, hitetlennek nevezte és buja természete mellett hűtlennek
ò házasságát pokolként írja le, de sem a férfitól való 3 gyerekéről, sem a másik - szeretett - férfiról nem ír többet
ò élettörténete elmélkedésbe csap át és a szerencsés végkifejletet (férje 1791-ben meghalt) sem innen tudjuk meg
ò különböző utalásokból tudhatjuk meg, hogy Molnár Borbála nagydarab nő volt, de nem ez tette alkalmatlanná házaséletre, hanem természete; a társasági életben (versei révén) azonban sikeres volt
ò Levelezőtársai:
ò munkáinak nagy részét teszik ki verses levelei, melynek nyomán sátoraljaújhelyi háza kulturális központként funkcionál
ò több levelezőtársa monogramok mögé rejtette nevét
1. legelőkelőbb partnere - társadalmilag és irodalmilag - Gvadányi József volt
ò levelezésük gyakran irodalmiaskodó és feszengő, de amikor eltudnak szerepeikről feledkezni, akkor hangulatos és jelentős leveleket alkottak
ò Gvadányi megakarta házasítani őt
ò Gvadányi adta ki episztoláit is 1795-ben Unalmas órákban vagy-is a'téli hosszú estvéken való idő-töltés című kötetben
2. Újfalvi Krisztina - a kor másik jelentős költőnője
3. Csizi István- a tokaji strázsamester
ò 1797-ben Pozsonyban jelent meg az "erkölts pallérozását és a szív meg-jobbítását tárgyazó" levelezésük valószínűleg Csizi költségén
ò pont e levelezés mutatja, hogy bár nem volt tehetséges, de ügyetlen levelezőtársaival ellentétben legalább könnyed volt.
ò költészete a környezet kulturált szórakoztatását szolgálta, nemcsak a címzettek de a környező baráti társaság is örömét lelte ezekben
ò Ezt az örömet nehéz megérteni, de valószínűleg a kor más poétikai érzékéből adódik
ò Molnár Borbála tehetsége az amplifikációban nyilvánul meg: egy-egy közhely előadása változatos. A téma nem halad, de ügyesen ismétel, az eszméket folyton más és más megvilágításba helyezi
ò Fő témája a barátság, telítve magasröptű erénnyel és egyéb általánosságok
ò Olvasmányélményeit is felhasználta: Péczeli József Young fordítását és Voltaire tolmácsolásait
ò rajongott Batsányi Jánosért, aki valószínűleg segítette is köteteinek megjelenítésében
ò élete végül abban teljesedik ki, hogy Mikes Anna erdélyi grófnő hívja meg társalkodónőnek, akinél mintegy 25 évig "szolgált"
ò itt találkozik Kazinczyval 1816-ban, aki egy mondatában emlékezik meg róla, bár Bíró szerint Kazinczy sora nem minden fenntartástól mentes megnyilatkozás
ò az 1810-20-as évek megváltozott irodalmi világa már nem felel meg sztoikus ízlésének, csökken irodalmi kapcsolata, egyedül Újfalvy Krisztinával tart kapcsolatot
Újfalvi Krisztina (1761 - 1811)
ò előkelő és tehetős családból származott
ò Molnár Borbálához hasonlóan egy nem kívánt házassággal szakította meg ifjúkori szerelmi életét
ò férje Máté János iránt szintén gyűlöletet érzett, végül különváltan éltek (de nem váltak el), így kapcsolatuk nem tudott végleg megromlani
ò Krisztina majd ápolja is betegségében
ò Krisztina öccse Sándor emlékirataiban (Emlékiratok Erdélyről, 1854-55) rengeteg érdekes adat.
ò Sándor átadta Döbrentei Gábornak nővére műveit 1846-ban, de azok elkallódtak.
ò
|