Felvilágosodás VII.
2004.04.13. 14:33
BATSÁNYI JÁNOS
ò Tapolcán született
ò Családja nemesnek vallotta magát, de apja varga volt
ò Pesten tanult jogot, de tanulmányaihoz a pénzt nevelőként kereste meg Orczy Lőrinc házában
ò A család meghatározta további intellektuális fejlődését, egyengették induló pályáját is
ò Irodalmi indulása Kassához köthető, 1788-ban: Barótival és Kazinczyval megalapítják a Magyar Museumot, amely a kor legszínvonalasabb újságja volt.
ò Kazinczyval azonban ideológiai alapon megromlik a kapcsolata: a folyóirat előszavát K. fogalmazta meg, amely Batsányi átfogalmaz K tudta nélkül. Az előszót K. a felvilágosult rendiség új igényei szerint fogalmazta, B. azonban a 1780-as évek nemesi ideológiáját tükrözte javításában.
ò B. orientációja azonban szintén a felvilágosult rendiséghez kacsolható, valószínűleg Orczy hatására, de az 1770-es évekéhez.
ò Tehát az 1770-es évek nemesi írót követi, oda akar tartozni
ò Ez azonban lényeges szemléletbeli különbségeket rejt magában
A természet gyermekei és a haza fia:
ò Már az első nyomtatásban megjelent művében megjelenik ez a különbség, A magyaroknak vitézsége című történelmi traktátusban, amely Bessenyei Hol-mi-jához köthető, annak kisebb részleteihez
ò Részleteket vett át még abból a levelezésből is, amely Bessenyei, annak bátyja és Barcsay között folyt 1778-ban. (Ezt Keresztury és Tarnai, majd néhány részletet bővítve Szauder mutatatta ki).
ò Batsányi két apró részletet vett át, amely azonban alapjaiban mássá teszi Bessenyei művét: Bessenyei természet fogalma a meghatározó az annak ellenállását kell legyőzni.
ò Batsányinál a nemzet lép előtérbe, amely a természetet a maga céljaira rendelheti
ò Az eltérés tipikusnak mondható a 70-es és 80-as évekbeli írók között
ò Összefoglalva: Batsányi a fent nevezet művében az étvett részletekkel a 70-es évekbeli írók gondolatmenetét fércelte össze, de olyan módon, hogy mégsem azok gondolati világát kapjuk, hanem a 80-as évekbeliét.
ò Bölcseleti érdeklődése:
ò Leginkább elődeitől való haza fogalmának különbözőségében fogható meg
ò De eltér a kortársakétól is: ember fogalma = haza fiainak fogalma
ò Az emberi létről is kb. ilyen dimenzióban beszél
ò Bessenyei György önmagához írt versében megjelenő egzisztenciális kérdéseket a „ki vagyok, mi vagyok, honnan s miből lettem…” is tipikusan alakítja át (Csokonainál is megjelenik majd) a Levél Szentjóbi Szabó Lászlóhoz címűben:
ò Batsányi nem Bessenyei és nem Csokonai elvei szerint keresi a választ
ò Nála a haza szellemében fogalmazódik, de ez nem jelenti a bölcseleti sík eltompulását
ò Egyszerűen más alapú: természet helyett társadalmi bölcseletet vall, amely majd a 90-es évekbeli herder-i elveket segíti befogadni
A haza, az idő és a költő státusa:
ò A 70-es évek költőinek lényeges az idő fogalma (Barcsay szerint „az idő e nagy ellenség”), gyakorlatilag megoldhatatlan probléma
ò A barokk világkép meginog : az itt lemondás ott boldogság vár
ò Előtérbe kerül az e világi boldogság eszménye, de a régi normát azért nem törölte el
ò Ennek okai:
ò A régi felfogás a lélekbe helyezi a boldogságot, amely gyakorlatilag független az időtől, mivel örökkévaló
ò Az evilági élet szempontjából azonban mit sem ér, de az örökléttel sem kecsegtet
ò Ennek a kettőségnek a problémaköre ihleti meg a kor költőit: Bessenyeit, Barcsayt, Ányos Pál, akit Batsányi a leginkább érez magához közelinek.
ò Ányos életművét gondozza, bevezető tanulmánnyal látja el és 1798-ban jelenteti meg Bécsben.
ò A haza előtérbe kerül, amely megváltoztatja Batsányi időhöz való viszonyát.
ò E viszonyban is elégikusság érződik, de nem az a fájdalmassága, hogy az idő rabolja a jelent mit Barcsaynál (Télnek közelgetésében)
ò Batsányit a jövőtől való megfosztottság érdekli: ennek tipikus metaforája az idő előtt kidőlt fa (pl.: Busongás, 1791)
ò Ezt fogja majd Ányos Pál verseinek kiadásában felhasználni, amelyet Ányos olyan profán tartalmú 4 soros versei helyett iktatott be, amelyet nem engedtek megjelentetni erotikus tartalma miatt (Érzékeny gondolatok című 4 sorosai között)
ò Batsányi valójában azért módosította Ányos életművét, mert köze érezte azt magához: adódott belőle logikusan a hazát középpontba állító gondolkodás.
ò B. a haza fogalmát szintén központba állítja, amely időn kívüli fogalom
ò Ezzel magyarázható, hogy aki a hazához kapcsolja életét, az az időn kívülre kerül a nemzeti tudatba
ò Ebből adódik Batsányi ténykedése a haza ügyében
ò így kerül előtérbe számára a nemzeti költő szerepe
ò ebben segíti az Osszián (Telekinek írt levelében: „Bárdussa akartam lenni a magyar nemzetnek”), amelyet ő fordított le elsőként, tkp. ő fedezte fel
ò Osszián:
ò Macperson művét az 1780-as években ismerte meg
ò 1787-ben kezdte a fordítást érdekes módon az utolsó énekel
ò oka lehetett: a kelta bárd haláláról szól ez az ének, amely talán a legerősebben tükrözi az ossziáni világot
ò a haldokló bárd alakja köré összpontosít: Osszián itt utasítja el a keresztény térítő (chuldeus) énekét (világát); utódja Alpin meghatározza a bárd helyét a világban (?)
ò nem fejezte be a fordítást
ò ebből az aspektusból adódóan vált Ányos is fontos számára
ò bár Ányos nem ismerte az Ossziánt, amit valószínűleg neheztelő színezettel meg is említ B.
ò mégis Ányosnál jelenik meg először a B.-nél később megjelenő hazafogalom (bárdus szerep)
ò Ányos egész költészete nem rokonítható az ossziános jelleggel, de már elszakad az aszketikusságtól
ò Ebben fogható meg a 70-es és 80-as évek nemzedékének hazafogalma közötti különbség:
ò Bessenyeiéknél egyszerűen még nem létezik a haza ebben az értelemben
ò Bár Batsányi 1788-ban már múlt időben beszél a bárdusságának szerepéről, mégis ettől a ponttól lesz lendületes
ò Költészete közéleti, középpontban a haza aktuális kérdései, de a költő már a jövőbe néz
ò Ez a nemzeti költő másik szerepe: vátesz szerep
Osztatlan haza, egységes nemzet:
ò Hazafogalom:
ò Batsányi hazafogalma = oszthatatlan és egységes
ò Nem strukturált, de elasztikus fogalom: nem emelhető ki belőle rész, azaz hozzá képest minden érdek másodlagos
ò A vallást, egyházat figyelmen kívül hagyja, sőt elutasítja mert az fel akarja használni a saját céljaira
ò Ezért a laicizálódást tekintve egyértelműbb az álláspontja a 70-esekhez képest
ò Az elvilágiasodás nála nem Isten és természet között folyik, hanem a vallás egyszerűen elhomályosul a haza mellett
ò Ez gondolkodás azonban elsősorban nem a vallás ellen nyilvánul meg
ò A hazával szemben bármiféle részérdek felé kritikusan fordul
ò Gondolataira az érzékenység a jellemző
ò Nemzeti átokként az egyenetlenséget és a nemzeti visszavonást (a viszálykodás, széthúzás, egyenetlenség feudális gyökereit kárhoztatja) tartja:
1. A visszavonás motívuma:
ò ez a motívum az előző nemzedékeknél nem jelenik meg (még a nagyra becsült Ányosnál sem)
ò Ányos a csatavesztési helyek felidézését nem a visszavonás motívuma miatt tette
ò Ányos Mohács-képei elvontak, jelentés nélküliek, ezzel nem elégszik meg Batsányi (Ányos Igaz Hazafi című verséhez írott Batsányi jegyzetekből kiderül, hogy kettőjük közös vonása, hogy a Mohácsi vészt elégikus hangulatban dolgozták fel, amely azonban jelentősen el is tér)
ò Batsányinál nem csak az anarchiát jelenti, hanem minden hazával szembeszegülő olyan magatartást, amely a nemzet akarata ellen van vagy szemben van
ò Levél Szentjóbi Szabó Lászlóhoz
ò Serkentő válasz a Himnusz jellegzetes motívumait tartalmazza, megsiratja a csaták királyi halottjait (II. Lászlót Mohács áldozatát, és Ulászlót a Várnáét)® nemzeti egységet reprezentáló nemzeti király mellett szimpatizál (ez nem jelent royalizmust!)
ò a visszavonás nála a hazát leginkább fenyegető veszély, melynek eredete nem a gyengekezű királyokban keresendő, hanem azokban a vakmerő emberekben, akik önzésükkel veszélyeztetik a nemzetet, a közös érdekeket.
ò A 70-es nemzedékkel való ellentét:
ò Batsányi hazafogalma oszthatatlan = a nemzet oszthatatlansága, a rendi állapotok tagadása
ò rendi ideológia elutasítása
ò az ellentét legradikálisabb pontja Rousseau-hoz köthető (Üssön akármikor töredék utal rá: a haza fiai nem egyenlők)
ò Bessenyeiék a felvilágosodás hívei, de a rendiség meghatározó (teljes egyenlőséget kizárja)
ò Bessenyeiéknél eszköz a haza, a nyelv a közboldogsághoz® nem a nemzet közösségéhez való tartozás alapja, hanem a közboldogságé
A költő tere:
ò A haza iránti érzületei tkp. vallásosak
ò Ez a vallásosság a haza-fogalom energiáját jelzi
ò A fogalom szerkezete:
ò Strukturált
ò Heterogén mozzanatok (eltérő eszmeiségek: királypártiság és a rousseau-i egyenlőség eszméje)
ò Batsányi eszmeiségét 1795 előtt ez a képlékenység jellemzi
ò Ezek az eltérő eszmeiségek azonban Batsányinál korántsem jelent akkora különbséget mint az ma érzékeljük
ò Kétféle szabadságfogalom jelenik meg a következő 2 versben:
ò Amely azonban nem élesen mond ellent egymásnak
ò Tekintetes nemes Abaúj vármegye örömünnepére (1790)
ò Kemény hangú óda
ò II. József ellenes felhang
ò Megyei nemességet ünnepli
ò Nemesi szabadságot hirdet, amely II. József halálával válhatott lehetségessé
ò Címzettje: Orczy László (Orczy Lőrinc fia), aki iránt reménységet táplált a nemesség diadalát illetően
ò László a felvilágosult nemesi ellenállás lelkes híve volt
ò Ez az aspektus azért fontos, mert ennek a típusú nemesi ellenállásnak az eszméje a másik versben (A látóban) realizálódik
ò A látó
ò Nem sokkal az előbbi után íródott
ò De itt már más szabadságfogalmat hirdet
ò
|