Felvilágosodás XI.
2004.04.13. 14:50
Fazekas Mihály (Lúdas Matyi; versek)
15. tétel: Fazekas Mihály (Lúdas Matyi; versek)
- 1766-1828, Debrecen
- Apja gyógykovács volt
- A debreceni református kollégiumban tanult
- A teológiai akadémia hallgatója volt
- 1 év után elhagyta az iskolát, és a Császárhuszár-ezred katonájaként Galíciában szolgált
- II. József török elleni háborújában is harcolt
- Főhadnagy lett, de lemondott rangjáról
- Debrecenben gazdálkodott, botanikával foglalkozott
- Részt vett a város közéletében, egyik irányítója volt a leégett Nagytemplom újjáépítésének
- A megégett Nagytemplom falai között serkent gondolatok:
- Horatiusi versforma
- Közösségi tudat
- Ad Populum Romanummal rokon, mely Berzsenyi Magyarokhoz c. versének is ihlet-forrása
- A város az ő számára is a haza jelképe
- A tűzvész fénye a debreceniek erkölcsi hanyatlására világít rá, a katasztrófát büntetésnek fogja fel
- Az Árkádia-pörben Debrecen védelme c. cikkében szembeszállt Kazinczyval
- 1819-től szerkesztette a Debreceni Magyar Kalendáriumot
- Tüdőbajban halt meg
- Korai verseiben – Feltette hatalmas…, Rajta vitéz! – a török elleni háború lelkes híve volt
- Később a vérontástól iszonyodó, felvilágosult emberbaráti szemlélet határozta meg költészetét: Egy véres ütközet estvéjén serkent gondolatok, Egy férje elestén kesergő özvegy
- A Katonai búcsúének formailag is kiemelkedő: dallamkövető időmértékes vers
- Katonaévei alatt írt szerelmes versei rokokó és szentimentális stíluselemekből építkeznek: Ruszánda, moldvai szép, Az öröm tündérsége, Mint mikor a nap, Végbúcsú Ámelitől
- Hazaköltözésétől Csokonai haláláig terjed munkásságának leggazdagabb időszaka, ekkor formálódott ki sztoicista szemlélete
- Alapja a természetélmény, mely a világi hívságoktól megcsömörlött katonának a rezignált elvonulás menedékét (Az alpesi bölcs) és a panteisztikus feloldódás áhítatát (Az én kis kertem) egyszerre kínálja
- Sajátos költészetében a hasznos élet apró örömeiben lel vigaszt az élet tragikuma ellenében (Az önnönszeretet, Szükségben segítség)
- Esztétikai nézetei erősen kapcsolódnak a hagyományos racionalista-klasszicista felfogáshoz (Dorottya-levelek)
- Botanizálásának eredménye a Diószegi Sámuellel közösen készített Magyar füvészkönyv: az öncélú tudományművelés előbbrevaló, mint a haszonelvű, hiszen ha valamit nem ismerünk, nem ismerhetjük a hasznot sem, amelyet hozhat
- Csokonai és Földi halála társtalanná tette Faludit
- Kevés verset írt
- Sztoicizmusának letisztult megfogalmazásai (Ki bóldog?, A bölcs)
- Népi hangnem, dalszerűség (Nyári esti dal, Hortobágyi dal)
- Költészetének tudatos vállalása (Az én poézisom)
- Hétköznapi dolgok megéneklése (A krumpli)
- Életével számot vető verse: Kalendáriom magyarázatja után serkent gondolatok
- Fazekas számára nincs különösebb jelentősége a nemzeti nyelv ügyének
- A magyarság ügyének a korban egyedülálló felfogása jellemezte őt
- A századvég magyar értelmiségének a nemzetfogalma a kultúra = nyelv és irodalom által meghatározott nemzetfogalom volt
- A hazatérő Fazekast a 90-es évek második felében olyan helyzet fogadta, amikorra az értelmiség mozgalma kifulladt
- Fazekas éppen a nyelvi-irodalmi mozgalom kibontakozásának idejét töltötte távol a hazától
- Ő nem írt a nyelvkérdésről, az irodalom ügyét nem kapcsolta hozzá a nyelv ügyéhez, a nemzet sorsát nem a nyelv és irodalom sorsának tükrében látta
- A nemzet helyét számára a biztonságot adó monarchia és a polgári erényeket védelmező város foglalhatja el
- Költői tevékenysége távol állt a folyamatosságtól, a poézissel alkalomszerű kapcsolata volt
- Fazekas és Csokonai barátsága:
- Legtermékenyebb időszaka
- Csokonai: A Főhadnagy Fazekas úrhoz
- Szeretetteljes tisztelgés az idősebb barát előtt, akinek a nagyvilágtól elvonuló, a természetbe temetkező életbölcsessége vonzó színekben tűnt fel szellemének
- Annak nincs nyoma, hogy a költőt is tisztelte a főhadnagyban
- Csokonai Vitéz Mihály neve napjára, Csokonai Vitéz Mihály halálára, Cs. És F.
- Fazekas 15 anakreóni verset írt éppen akkortájt, amikor Csokonai összeállította Anakreoni dalok c. kötetének anyagát
- Az egyetemes katasztrófa képzete, mely a világegyetem newtoni magyarázatával van összefüggésben: az univerzumnak szüksége van Isten jobbító kezére Þ Csokonai – Fazekas: A kétségbeesett szerelem
- A Lúdas Matyi is ebben az időben született, a Dorottyával lehet összefüggésben létrejötte – Fazekas két fiktív levélben mondott bírálatot a Dorottyáról
- A két poéta barátságának a hátterében az intellektuális viszony nem volt felhőtlen
- Az öröm tündérsége – a kritikai kiadás a korai versek közé sorolja, a költemény szövege azonban Csokonai verseinek világát idézi
- A rejtett Csokonai-idézetek vagy Csokonai művekre való utalások középpontjában Az ember, a poézis első tárgya s részben a Halotti versekkel való vita áll
- A költeményben bekövetkező fordulat: mindez csak álom volt
- Ámeli abban a pillanatban jelenik meg, amikor Az ember, a poézis első tárgyában
- Álom – aszklepiádészi strófák Þ Az ember, a poézis első tárgya
- A befejezés Az öröm tündérségének visszhangzása
- Cs. És F. – a halott költőtárs a korábban elhunyt Földi Jánostól megkapja a választ a Halotti versekben feszegetett kérdésekre
- Csokonai Û Fazekas: Csokonai azt bizonyítja be, hogy a végső dolgokról nem rendelkezhetünk megbízható tudással, Fazekas pedig ezt bizonyításra nem szoruló evidenciaként kezeli
- Csokonai tanulsága: az emberi világot tanulmányozva szerezhetünk információkat a metafizika kérdéseiről
- Fazekas megmarad a vallás hagyományos és megszokott körében
Jelentősebb költeményei:
- Mint mikor a nap – 12 soros költemény, hexameterek
- Ámeli-vers
- Rendkívül tömör
- Szinesztézia alkalmazása
- Egyetlen hasonlat: a nap búcsúzik úgy a világtól, ahogy Ámeli tőle
- A kezdet után csak az 5. Sorban teljesedik ki a hasonlítás
- Illyés Gyula „olajnyomat”-szerűnek látta a verset
- A kezdetben hasonlítás részeként szereplő természeti környezet önálló életre kel
- Végül a leírás metaforába vált át, mely úgy utal vissza a verskezdetre, hogy ellentétté alakítja: a naphoz hasonlított Ámelivel az élet fénye és melege búcsúzik
- Nyár esti dal – 1823-ban írta unalmában, mikor egy megfázás miatt ágyba kényszerült
- Faludi Ferenc modorát és strófaszerkezetét követi
- Þ Faludi: Tündérkert – itt nem a mi tekintetünk jár körbe, hanem a virágok libbennek elénk
- Fazekasnál a mi tekintetünk járja körbe az alföldi tájat
- A rendetlen nyüzsgésben figyelmünk egy alvó paraszt alakján állapodik meg
- A debreceni első kalendáriumba, amelyből az időjövendölés kimaradt – programvers
- A felvilágosodásra jellemző emberi magatartás megfogalmazása
- A babonák világának veresége
- „ha…akkor” érvelés logikája vonul végig a költeményen
- Ha a vitézség korában élen jártunk, akkor most sem maradhatunk le, ha semmire nem jó az időjövendölés, akkor kínálkozik a tennivaló: a jövőt bízzuk az egekre, mi ragadjuk meg a jelent, ha így teszünk, azaz szorgos munkával töltjük napjainkat, akkor boldogulhatunk
- A tavaszhoz – a természet szeretete abban a szorongásban nyilvánul meg, amellyel a költő a most születő élet esélyeit fürkészi
- A félelem kerül előtérbe, és ez a félelem nő is a versben
- A természet által fenyegetett természetet leíró két versszak után az ember által fenyegetett természetet leíró két vsz következik
Lúdas Matyi: (1804)
- Verses elbeszélés
- Kerekes Ferenc publikálta Bécsben
- Mo- on először csak a reformkorban 1831-ben adták ki
- A humoros történet keretében az önkény szenved látványos vereséget
- A forrás kérdése: a szerző által adott műfaji megjelölés: „eredeti magyar rege”Þ elképzelhető, hogy ezzel írói eredetiségét akarta hangsúlyozni – Fazekas olvasta a Dorottya előbeszédét, melyben Csokonai Kazinczy programjával száll szembe azzal, hogy az eredetiséget előbbre helyezi a fordításokná
|